dinsdag 27 september 2016

Herfstkleur / Lucky shot


Terwijl we genieten van het laatste zomerweer, zie je links en rechts al een eerste herfstverkleuring.  Net zoals vorig jaar kondigt mijn pioen in pot als eerste de herfst aan. Maar dit jaar staat ze op een andere plaats, en zorgt ze voor een heel ander effect.

Eerst iets over mijn pioen zelf. Ik heb het eerste jaar dat we hier woonden drie pioenen uit een border gehaald en herplant. Twee staan in de schaduw onder de krulwilg, tussen buxus en hibiscus. De andere zette ik in een pot, eerst onder dezelfde krulwilg en later in volle zon naast de garage. Die laatste heeft dit jaar geen bloem gegeven, maar maakt dit vandaag goed met een schitterende herfstkleur. Terwijl de andere twee gebloeid hebben, maar vandaag nog steeds de kleur van hun buurman buxus hebben.

Dan iets over de combinatie. Ik zat met drie potten waar ik een nieuwe plaats voor zocht. Ik heb ooit een jasmijn gekocht, in een tijd dat ik niets van planten kende en vergat bij te houden wat de exacte soortnaam was. In een tijd dat ik metalen potten mooi vond op mijn moderne terras. De plant is ondertussen twee maal mee verhuisd en de pot begint stilaan door te roesten. De Chinese papierstruik had nood aan een grotere pot, en er stond nog een lege naast de jasmijn. En toen heb ik er de pioen maar voorgezet.

Zonder een specifiek kleurplan in mijn hoofd, of enige andere intentie. En als ik vandaag mijn tuin binnenrijdt, dan zie ik als eerste deze prachtige combinatie. Een lucky shot. Het geelgroene van de jasmijn, met haast eenzelfde kleur van de bamboe tegen de garage. Het donkergroene van de papierstruik, dat zich herhaalt in de escalloniahaag. En dan de pioen, die prima accordeert met de gevelsteen van de garage...