dinsdag 13 september 2016

detuinontwerper.be : Project "Koning Albert"



Het huis is bijna klaar en binnenkort kan er verhuisd worden.  Ook de woningen van de buren zijn voldoende ver gevorderd, zodat de hoogteverschillen duidelijk zijn. En dus zijn we - anderhalf jaar na de eerste ontwerpen - met de aanleg van de tuin gestart.

Ik moet bekennen dat ik wat zenuwachtig rondliep, de laatste weken. Het is mijn eerste ontwerp met keermuren, en de berekeningen die eraan vooraf gingen waren een flinke stretch. Ook de keuze van de materialen bleef tot het laatste moment een zware dobber. Ik streef naar zo veel mogelijk uniformiteit, zodat de materialen niet gaan overheersen. Uiteindelijk hebben we beslist om het terras in betontegels te leggen, zodat ze aansluiten bij het beton van de keermuren.

Maar aan het terras zijn we nog niet toe. De voorbije week werden eerst de keermuren geplaatst, en dat is een monnikenwerk met zware materialen. Elk L-profiel is 40 cm breed, en de elementen moeten naadloos op elkaar aansluiten. De bovenlijn vormt halverwege nog een kleine knik, en die moeten we deze week nog nivelleren.

Nu de keermuren er staan, ben ik van mijn zenuwen verlost. Ik zie dat het een sterk ontwerp is, dat het huis naadloos verbindt met zijn omgeving. Ik kijk al uit naar wat nog komen gaat...