dinsdag 6 september 2016

Buiten is het groen (dixit Henk Gerritsen)



Ik mag nogal eens enthousiast worden over een goed tuinboek en druk me dan uit in zo veel superlatieven, dat het lastig wordt als ik wat later een boek wil aanprijzen dat nóg beter is. Uiteindelijk gelooft niemand me nog. En toch ben ik aan mezelf - en Henk Gerritsen - verplicht om deze keer echt alle registers open te trekken. Want "Buiten is het groen" is gewoon het allerbeste tuinboek dat ik tot vandaag heb gelezen.

In feite is de basisstelling van dit boek heel eenvoudig. Zet een plant waar hij hoort, en je krijgt er enkel liefde van. Als je een wonderlijke tuin wilt zonder je suf te werken of duf te ergeren, zet dan elke plant in een biotoop die vergelijkbaar is met waar je hem in de natuur terugvindt.

Maar ja, we laten ons niet graag beperken, en zetten al eens een vochtminnende plant op een drogere plaats omdat hij toch zo mooi past bij de plant ernaast. En voor we het weten mogen we hem in een warme zomer elke dag water geven. Dit boek weet je echt te overtuigen om zoiets dus niet te doen.

Elke tuinontwerper werkt vanuit zijn eigen energie (tenzij hij er snel een plan doordraait om met de aanleg zijn boterham te verdienen). Sommigen worden gedreven door ruimtelijke effect, anderen door kleur of door de textuur van beplanting. Henk Gerritsen vertrekt vanuit een diepe passie voor de natuur.

Hij heeft een groot deel van zijn leven in die geliefde natuur doorgebracht, op zoek naar planten. Naar kennis over hun leefwijze, om er later mee te experimenten in zijn eigen tuin. Hij heeft leren denken als de natuur, vertelt zijn verhaal als was hij moeder natuur zelve, en doet dat allemaal zo grondig en gestructureerd dat hij een standaard werk heeft geschreven dat de geschiedenis ingaat. Maar ook zo fijnzinnig en humoristisch dat het leest als een trein!

Het mooie aan een job als tuinontwerper, is dat je veel kans maakt om gelukkig oud te worden. Henk Gerritsen stierf echter veel te snel. Ik heb hem persoonlijk nooit gekend, maar na het lezen van dit boek zie ik die man graag.