dinsdag 16 augustus 2016

Villa d'Este



Het zal je maar overkomen. Je bent schatrijk, beestig intelligent, jouw vader is Hertog van Ferrara en jouw grootvader was Paus Alexander I. Jouw oudste broer wordt de nieuwe hertog en jij wordt toch gewoon de volgende paus?

Maar in de laatste rechte lijn slaagde Hippolitus d'Este er toch in om uit de bocht te gaan en zo belandde hij als kardinaal in Tivoli. Veel geld, nog meer frustraties en een plan B om geschiedenis te schrijven. Hij roofde de Villa Hadriana leeg en creƫerde met het bouwmateriaal zelf een tuin die tot op de dag van vandaag zijn gelijke niet kent.

Deze Renaissance-tuin is gebaseerd op de Romeinse principes van geometrie en symmetrie, en de terrassen zijn schitterend uitgewerkt. Het belangrijkste thema in deze tuin is water. Overal is water, en de hydraulische technieken waren zo verbluffend, dat zij het ook nu nog steeds vlekkeloos doen. De kardinaal liet bovendien niet enkel een deel van de stad afbreken, maar paste ook de vallei aan om een ideale hoogtewerking te krijgen.  

Zelf vind ik de tuin wel een beetje opzichtig. Ik was onder de indruk, ja, meer veel emoties kwamen er niet los. Enkel bij de honderd fonteinen (laatste foto) had ik wel mijn stoeltje kunnen zetten, om de rest van de dag naar het spel van licht, groen en water te kijken.

Ook de Villa d'Este is doorlopend open voor het publiek, en hoef je niet te reserveren. Dat geldt jammer genoeg niet voor de derde tuin die we in Lazio bezochten. De mooiste van de drie. Die houd ik voor volgende week ...