dinsdag 26 april 2016

detuinontwerper.be : Project "Desoleil"


 

Voor dit project mocht ik van een redelijk wit blad beginnen. De tuin bestaat uit gazon en enkel het tuinhuis blijft behouden. De opdrachtgevers willen graag een ontwerp  dat in verschillende fases gerealiseerd kan worden.

De basis van het ontwerp zijn drie haagblokken halverwege de tuin. Deze breken het zicht op het tuinhuis en zorgen voor privacy links achteraan. Bovendien maken ze de tuin spannender en zal hij groter lijken, omdat hij niet in één blik te overzien is. Voor deze haagblokken zou ik liefst oranjebloesem (Choisya ternata) gebruiken, omdat deze een heerlijke geur in de tuin brengt. Maar het is me nog niet helemaal duidelijk of dit succesvol kan zijn. Daar ga ik nog wat op moeten studeren ...

De linkerzone wordt in eerste fase aangeplant. De rechtse nog niet, omdat de kinderen de eerste jaren deze speelruimte nog kunnen gebruiken. Links vooraan komt een lage haag met twee boompjes in. Deze geven schaduw aan tafel in de zomermaanden. In de winter staan ze kaal, en komt het licht er goed door. Dan komt een vijver. In de eerste jaren zou er een zandbak kunnen komen, of een ingegraven trampoline.  En dan dus de hoge haagstructuur. 

De drie rechthoeken die elkaar links opvolgen zijn alledrie precies even groot als het raam van de woonkamer en liggen ermee in één lijn. Door deze verhoudingen te respecteren, krijgt de tuin rust en is hij in proportie met de achtergevel.

Als je een tuin ontwerpt, voorzie je ook best enkele alternatieven, zodat je opdrachtgever zelf nog keuzes kan maken. Voor deze tuin heb ik zo'n alternatieven in een tweede tekening verwerkt. Die heb je nog van me te goed...