dinsdag 22 maart 2016

Salix alba 'Vitellina'


De eerste bloesems staan aan de bomen, Forsythia brengt kleur in de tuin en de Magnolia zorgt voor vuurwerk. In onze prairieborder staat de Echinops al tien centimeter boven de grond, is de Aquilegia in gang geschoten en beginnen de buren te volgen. En toch wil ik het gewoon nog even over de kleur van twijgen hebben. 

Reden daarvoor is een tuinbedrijf bij ons in de buurt, waar een laan van Salix alba al heel de winter mijn aandacht trekt. Bij het minste zonlicht kleuren de twijgen in de verte op en dat is telkens weer een lust voor het oog. Ik ga hier nu geen reclame maken voor de concurrentie, maar die schietwilgen, die zijn toch echt een schot in de roos. 



Zelf heb ik eerlijk gezegd nog geen ervaring met deze soort en dus ben ik op het internet op zoek gegaan. Wat me opvalt is dat ze vaak nogal kort tegen de grond geknot worden. Zo heb je weinig boom en veel twijgen. Zelf zou ik dat niet snel doen, want dan kan je even goed Cornus plaatsen. Ik zou gaan voor een ietwat hogere boom, die met zijn ovale takkenstructuur voor een kleurrijke architectuur zorgt.

Salix alba 'Vitellina' wordt ook bindwilg genoemd, en kan tot 18 meter hoog worden. Dat gebeurt natuurlijk niet als je hem knot. Hij heeft geelrode twijgen, lancetvormige bladeren en in de lente verschijnen gele katjes. Hij houdt van drassige grond en kan gerust even onder water staan. Maar ook op drogere plaatsen staat hij zijn mannetje.

Hieronder nog een bijzonder exemplaar in de tuin van Beth Chatto :