dinsdag 1 maart 2016

Ophiopogon japonicus 'Minor'


Rara ... welk plantje hebben we hier?

Zijn Nederlandse naam spreekt tot de verbeelding : Slangebaard! Ophiopogon japonicus is een bodembedekkende vaste plant, met een grasachtig voorkomen. Hij is wintergroen, wordt tussen de 5 en 15 cm hoog, en bloeit van juli tot oktober. Ophiopogon niger, het zwarte broertje, wordt gemakkelijk 10 cm hoger.

De manier waarop ik hem hier op deze foto's presenteer, lijkt misschien wat eigenaardig. Bosachtig, slordig, zanderig ... Hij is hier dan ook niet toegepast in een ontwerp, maar in een experiment.

Dit Japans slangengras werd me door een kweker aangeraden voor in het ontwerp van mijn eerste Japanse tuin. Die lag in een bosrijke omgeving met een zure grond. Omdat je op het internet vaak leest dat dit plantje zon verkiest, heb ik er enkele stuks van gekocht, en onder mijn linden geplaatst. Elk plantje wat dieper de duisternis in, om te kijken hoe ver ik kon gaan. En hij doet dat prima. Hij ziet er nog steeds kiplekker uit, en in de komende maanden zal ook blijken of hij voldoende uitbreidt. Want in het voorjaar krijgt dit plantje normaal zijn nieuwe uitlopers.

Uiteindelijk is hij echter nooit in de Japanse tuin terecht gekomen. Wegens te duur. Gaat vaak over de 2 euro per stuk en je moet er flink wat voorzien om een mooi effect te hebben.