dinsdag 29 december 2015

Natuurlijk paard houden



Ik ben meer het flora- dan het fauna-type, moet ik toegeven. Dus had ik zeker niet durven voorspellen dat ik ooit een boek over paarden houden zou aanbevelen. Nu kan ik ook best alles interessant vinden, als het maar met passie en kennis van zaken geschreven is. En dat is het minste dat je van dit boek kan zeggen. Dus als je zelf paarden houdt, of je ontwerpt een tuin waar ook paarden, ezels of pony's hun plaats moeten in vinden, dan moet je dit boek zeker lezen!

Voor mijn project "Donkie en Froefroe" ben ik op bezoek geweest bij zorgboerderij "Ezelkunsten" in Maarsbergen, naast Utrecht. Daar werd me ook dit boek aangeraden. En ik moet zeggen, het las als een trein. Zo geboeid was ik, dat ze hier thuis al ongerust waren dat ik me meteen een volbloed ging aanschaffen. Maar dat ben ik nu ook weer niet van plan. Want als je zo'n paard of een ezel verantwoord wil houden, dan heb je daar de klok rond werk mee.

De basis van natuurlijk paard houden is zo evident, dat het vaak over het hoofd wordt gezien. Duizenden jaren genetisch materiaal van het wilde paard, een prooidier in zijn natuurlijke omgeving, maakt dat het ruimte nodig heeft, overzicht, beweging, spel en ... gezelschap. Want paarden hebben interactie nodig met hun soortgenoten.  Eerst en vooral om zich veilig te voelen. Maar ook om zich vol te kunnen ontplooien.

Vandaag ga ik wat dieper in op het ontwerp van de tuin, de weide en de stallingen. Volgende week krijgen jullie van mij enkele tips rond de ideale beplanting.

Zoals gezegd moet je voor paarden voldoende ruimte voorzien. Aangeraden wordt zo'n 0,6 ha per paard. Tenzij er echt veel ruimte is, verdeel je het weiland best in drie delen, waarbij je elk deel zo'n 4-6 weken laat begrazen, en 8-12 weken laat herstellen. Paarden worden niet gelukkig van een proper erf, een onberispelijk gazonnetje en een kraaknette stal. Ze willen avontuur, buiten zijn, rollen in het stof. De stal is geen standaard onderkomen voor een paard, tenzij het ziek of gewond is. Jouw dier zou zelf de keuze moeten kunnen maken om binnen of buiten te zijn. Dus zie dat het vanuit de stal steeds buiten kan, en zorg ervoor dat het op de weide ook een schuilgelegenheid heeft voor zon, wind, regen of irritante insecten.

De weide kan je omheinen op verschillende manieren, elk met zijn voordelen en nadelen :
- palen en draad is goedkoop, maar paarden raken gemakkelijk met hun benen verstrikt in de draad
- PVC is mooi en maakt geen splinters, maar is duur
- een houten hek is mooi in het begin, maar wordt snel lelijk als de paarden/ezels er aan knabbelen
- schrikdraad is goedkoop en makkelijk aan te passen, maar je hebt stroomapparaten nodig en het kan ook omwaaien

Je kan echter ook werken met een natuurlijke omheining, en daar ga ik volgende week dieper op in ...