maandag 24 augustus 2015

Agastache mexicana 'Sangria'



Dit voorjaar heb ik mijn eerste prairieborder aangelegd. Een experiment in eigen tuin. Scroll gerust even naar beneden (12 mei) om mijn foto's van toen te bekijken : kleine plantjes en erg veel boomschors.

In alle eerlijkheid, het was geen onverdeeld succes. En dat is best ok. Want als je niets probeert, leer je ook niets bij. Dus geen Verbena hastata meer onder een schaduwrijke Noorse esdoorn en Echinacea purpurea uit de buurt houden van al te hoge grassen. (Al heb ik nog gehoord dat deze plant het niet zo goed deed deze zomer.)

Enfin, een mens leert van zijn fouten, maar natuurlijk ook van zijn kleine successen. Zoals deze combinatie van Imperata cylindrica 'Red Baron', Perovskia atriplicifolia 'Blue Spires', Calamintha nepeta en ... Agastache Mexicana 'Sangria'   



De border is nog wat pril, en belooft volgend jaar zeker meer vuurwerk te geven. Toch bezorgt deze kleurencombinatie me nu al veel plezier. En omwille van zijn mooie groeispurt krijgt onze Agastache vandaag wat extra aandacht. 

De dropplant of anijsplant dankt zijn Nederlandse naam aan de geur die vrijkomt als je zijn bladeren kneust. In de border geeft hij een verticale structuur, en de grote pollen zorgen voor het nodige volume. Hij wordt normaal zo'n 70 cm hoog. Agastache bloeit erg lang en wanneer de plant uitgebloeid is, laat je hem best tot maart ongemoeid. Zo is hij beter beschermd tegen vorst. En als wederdienst geeft hij jouw border een mooi wintersilhouet.

De 'Sangria' cultivar staat vandaag tussen mijn favorieten. Zijn roze bloemkaarsen veranderen subtiel van kleur bij de minste wijziging in lichtinval. Zij combineren prima met paarsig blauw en warm bordeaux, waarbij ze deze stevige kleuren mooi verzachten.