dinsdag 18 augustus 2015

Into Ton ...

 

Beeld je in. Je bent een beginnend muzikant en krijgt de kans om een bezoek te brengen aan Bob Dylan. Rustig bij hem thuis, een hele middag over muziek praten. Het is een droom die onwezenlijk lijkt, tot hij plots uitkomt. 

Zo voelde het dus, toen ik zaterdagmiddag na een ritje van 300 km de oprit van Ton ter Linden en Gert Tabak op reed. Hun tuin is ondertussen gesloten voor het publiek, en ik was dan ook behoorlijk opgelaten dat ze voor mij een middag vrij hadden willen maken.  

Dit zijn twee grote mijnheren in tuinenland. Ton is internationaal bekend als trendsetter in nieuwe beplanting (The Dutch Wave), en als kunstschilder heeft hij als geen ander een sublieme kijk op planten- en kleurencombinaties in de border. Zijn Tuinen in Ruinen werden wereldberoemd en trokken meer dan 15.000 bezoekers per jaar. Gert is een gerenommeerd tuinfotograaf, en een wandelende plantenencyclopedie. Samen hebben ze in 2008 een geheel nieuwe tuin aangelegd in De Veenhoop in Friesland, en daar hebben ze me zaterdag hartelijk ontvangen.  



Ik ben nog steeds duizelig van de veelheid aan indrukken, de ontroerende broosheid en harmonie. Dit is tuinieren als artistieke expressie. Een spel van vormen, textuur, kleuren, licht en atmosfeer. Een levend schilderij, als een verbond met moeder natuur, die altijd vrijgevig is, maar soms ook onvoorspelbaar uit de hoek kan komen. 



Omdat een beeld meer zegt dan duizend woorden, deel ik graag enkele van mijn foto's met jullie. Al zeg ik er eerlijkheidshalve bij dat jullie veel betere foto's kunnen vinden op internet, van de hand van Gert Tabak himself. Een goede site bijvoorbeeld is www.tuinenstruinen.org.  



Bedankt, Ton en Gert! Jullie zijn niet alleen grote tuinkunstenaars, gedreven en richtinggevend voor een hele generatie. Ik heb jullie ook leren kennen als blije, gastvrije heren van vlees en bloed, gul met kennis en ervaring en openhartig naar een wildvreemde tuinontwerper aan het begin van diens carrière. Chapeau, zeggen ze dan in't schoon Vlaams.