dinsdag 4 augustus 2015

Platycodon grandiflorus



Het ballonklokje dankt zijn naam aan de vorm van zijn bloemen. Voor deze opengaan, vormen zij inderdaad een mooi ballonnetje, gevuld met lucht.

Toen ik achter onze houtschuur nog enkele bloempotten van de vorige eigenaars terugvond, heb ik deze vooraan ons huis geplaatst. Ik heb het onkruid uit de potten verwijderd, en de grond er verder gewoon ingelaten met de bedoeling er later op het jaar wat in te planten. Toen er in de late lente echter vanzelf iets verscheen, stond ik voor de klassieke tweestrijd : was dit alweer onkruid of kon ik deze laten staan? Gelukkig heb ik voor de laatste optie gekozen.

Roze ballonnetjes waren mijn beloning, en nu moest ik enkel nog uitzoeken welk plantje ik gratis bij onze woning had gekregen. Hiervoor post ik dan een foto op "www.mijntuin.org". Moet je ook maar eens proberen. Er is altijd wel een enthousiaste liefhebber die jouw plant voor je identificeert.   


Platycodon grandiflorus bloeit van juni tot augustus, als je de uitgebloeide bloemen verwijdert. De mijne is roze, maar je vindt hem ook in het paars of wit. Het blad is grijsgroen en combineert goed met andere planten. 

Het ballonklokje wordt 40 tot 60 cm groot. Je kan hem kwijt in een pot of in volle grond. Hij houdt erg van de zon, en je plaatst hem daarom best op een open plek. Maar hier thuis doet hij het eigenlijk ook erg goed in de schaduw van onze krulwilg. Als je er maar voor zorgt dat hij voldoende water krijgt.