dinsdag 21 maart 2017

detuinontwerper.be : Project "El patio"

   











In deze moderne en stijlvolle woning werd door de architecte een overdekte buitenkamer voorzien.  Zij bevindt zich in het midden van de linkergevel, tussen het salon aan de voorkant en de eetkamer aan de achterkant van het huis. 

Met de oplevering van de woning werden in deze overdekte patio witte kiezels gelegd en de tuinarchitect die in die periode werd aangesproken, stelde voor er een waterpartij in te voorzien.  Maar dat idee werd nooit uitgevoerd.  En onlangs vroeg de architecte me of ik de opdrachtgevers niet uit de nood kon helpen met een alternatief idee.

Nu ben ik het type tuinontwerper dat in elke mogelijke situatie voor "the real stuff" gaat, dat wat een tuin tot een tuin maakt, die wondere dingen die mijn hart sneller doen slaan : planten.  Ik zou niets anders kunnen voorstellen en zou uit het ontwerp van zo'n ruimte geen energie halen als ik me enkel tot harde materialen moest beperken. Een goede binnenhuisarchitect gaat dat naar mijn mening trouwens altijd beter doen.

De opdrachtgevers vonden beplanting een leuke piste, met een grote meerwaarde voor de aangrenzende kamers en nodigden me uit om verder met hen van gedachten te wisselen. Het klikte en ik ben blij met deze originele uitdaging.  

Er zijn talrijke schaduwplanten die we kunnen inzetten om van deze patio een topper te maken. We moeten alleen voor bevloeiing kunnen zorgen, door de aansluiting met de waterput tot daar te krijgen. Die aansluiting komt in een ander deel van de woning binnen, en we willen er geen vloer voor uitbreken.  Dat is ondertussen met de loodgieter besproken.  Geen enkel probleem volgens hem en zo heeft de opdracht groen licht gekregen.