dinsdag 24 november 2015

Het beste moment om een boom te planten was 20 jaar geleden.
Het op één na beste moment is nu.



Dit Chinese spreekwoord is dus niet gelogen. Zeker als je weet dat je hagen en bomen met kale wortel nu een plaatsje in jouw tuin mag geven. Zij zijn in rust gegaan en merken er nauwelijks iets van. Bovendien zijn ze dan helemaal klaar voor een kick-start in de lente. 

Vorige week ben ik bij Boomkwekerij Peter Van Dyck (www.plantenkweker.be) een Magnolia x soulangeana gaan uitkiezen. Ik ben dol op Magnolia's, omdat ze zo passioneel de lente inluiden. In onze achtertuin hebben we een grote M. grandiflora (die weliswaar in augustus bloeit), en in de voortuin een kleine M. stellata. Maar mijn favoriet is de M. x soulangeana en die wil ik als blikvanger als je onze oprit oprijdt.

Ik heb een kwartier staan twijfelen tussen twee struikige broertjes. Allebei zo'n tweeënhalf  meter hoog, met vele mooie, donzige bloemknoppen. Ik ben van plan onze magnolia na de bloei tot een meerstammige boom te snoeien, en moest dus zorgvuldig zien uit welk exemplaar ik de mooiste vorm kan halen. 

Zaterdag was dan de grote dag : de Verbena bonariensis verplaatst (scroll gerust even terug naar 8 september), een groot plantgat gegraven en dit rijkelijk gevuld met Vivimus. Want als goede raad heb ik meegekregen dat je 10% van je aankoopprijs moet spenderen aan het verbeteren van de grond. En deze jongen moet verwend worden, zodat hij groot en sterk word. Daarna met mijn schoonouders (nog eens een dikke merci!) en hun aanhangwagen onze jongste telg gaan ophalen en met onze laatste krachten boompje gepland en nog zeventig keer aan gedraaid.

Want hij moet goed staan

Het begon al te het schemeren toen onze magnolia vredig op zijn plaats stond, voor een lang en cyclisch bestaan. Ik kijk al uit naar de eerste bloemen in onze tuin en beloof ze zeker met iedereen te delen.