dinsdag 8 september 2015

Verbena bonariensis


Vandaag zet ik een vaste plant in de kijker, die deze aandacht in feite niet echt meer nodig heeft.  Want hij is al flink in de mode. 

Sinds vorige jaar staat hij ook in onze tuin. We hadden een grote bloembak met enkel voorjaarsbloeiers, maar op het einde van de zomer was die niet meer om aan te zien. Dus kocht ik drie kleine Verbena's om de bak weer op te vrolijken. Met succes.

Toen ik de bak deze lente onkruidvrij wilde maken, vond ik heel wat kleine blaadjes die leken op onze Verbena. Wat frisser groen, en ook wat breder, maar duidelijk verwant. Ik heb voorzichtig vijf zaailingen in een pot bewaard tot ik er een andere bestemming voor had. En na de aanleg van onze oprit kwamen ze als  tijdelijke oplossing in de cirkelvormige border terecht (daar komt in het najaar een Magnolia). 

 
Wat vinden jullie van het resultaat? Verbena bonariensis is een weefplant. Hij weeft zich doorheen andere planten in jouw border, en creĆ«ert zo een geheel.  Mijn toepassing hier is dan ook wat onorthodox. Niet echt fijnzinnig. Maar deze vrolijke jongens zijn het eerste plaatje dat ik zie als onze tuinpoort open gaat, en ik ben altijd weer in de wolken. 

Zoals mijn verhaal illustreert is het een vrij gemakkelijke plant. Voor sommigen misschien een woekeraar. Hij is wat vorstgevoelig, maar zaait zichzelf eenvoudig weer uit. Deze kleintjes kan je in het begin van het tuinseizoen verwijderen waar je ze niet hebben wilt. Dat is snel en eenvoudig gebeurd.

Verbena bonariensis heeft de wat eigenaardige Nederlandse naam "IJzerhard". Dat komt omdat de ruw behaarde vierkante stengels behoorlijk stevig zijn. Doordat deze stengels kaal zijn, heeft de plant een erg fijne architectuur. IJzerhard bloeit van de vroege zomer tot ver in oktober, met lila bloemschermen. Hij trekt veel vlinders en bijen aan, en dat maakt hem vandaag mee zo populair.