dinsdag 22 september 2015

Hibiscus syriacus



Tuinhibiscus is een klassieker, zelfs ietwat oubollig zou ik durven zeggen. En daardoor soms stevig onderschat. Want in feite is deze heester een echte topper. Ik geef je graag 5 argumenten om hem meteen in huis te halen.

1. Hij is erg gemakkelijk en weinig veeleisend naar standplaats. Al zijn een luchtige en waterdoorlatende grond een pluspunt, en blijft zijn blad bij getemperd zonlicht wel langer fris.

2. Je kan hem erg creatief toepassen. Als struik, hoog en smal of breed gesnoeid. Of als romantische haag. Mijn overbuur heeft er in zijn voortuin zelfs een charmant boompje uit gehaald


 

3. Het is een rijke en langdurige bloeier. In mijn tuin geeft hij al enkele weken vuurwerk, en het einde zit er nog niet aan te komen.

4. Bijen en hommels zijn er dol op en brengen extra leven in jouw tuin. Grappig om zien hoe ze helemaal wit bepoederd geraken van het stuifmeel (foto hierboven).

5. Hij verliest dan wel zijn bladeren, maar niet zijn streken. Met zijn zaaddoosjes draagt hij bij tot een subtiel wintersilhouet. 

Oordeel zelf. Te klassiek of terecht een klassieker? Een vraag waar ik niet licht zou over gaan...