dinsdag 31 oktober 2017

detuinontwerper.be : Project "Less is More"


Na de achtertuin heb ik nu ook een ontwerp voor de voortuin klaar. Op vraag van de opdrachtgevers heb ik het ontwerp strak en eenvoudig gehouden. 

Het basisidee van de achtertuin wordt consequent doorgetrokken en ook de beplanting wordt herhaald. De bestaande hagen aan de buitenzijde blijven behouden, met daarbinnen een decor van hoog en middelhoog gras, en een lagere beplanting bij het gangpad.

De opdrachtgevers vroegen me waarom ik het hoge gras aan de straatkant heb geplaatst. Een boeiende vraag, in feite. Deze voortuin is ontworpen voor de eigenaars, en niet voor toevallige passanten. Het huis ligt in een straat waar de meeste mensen toch vooral met de wagen passeren. En zo kies ik vooral voor privacy en een groene achtergrond voor de andere beplanting waar je vanuit de woning op kijkt. 

Een variant toont de opdrachtgevers een rijkere beplanting met enkele bloemen. Maar daar leerden ze vooral uit dat hun initiƫle vraag naar een sobere tuin hen ook echt het meeste ligt.