dinsdag 31 januari 2017

Around the world in 80 gardens



Velen onder jullie zullen op televisie al eens een aflevering hebben gezien van Monty Don's feel good programma.  Ik had de meest noordelijke Europese tuin in Tromsø gezien, en die aflevering is me jaren bijgebleven. En dus besliste ik het wat structureler aan te pakken. Ik bestelde mezelf de DVD-reeks en ging op zoek naar het begeleidende boek. Dat laatste was niet eenvoudig te vinden, en ik kocht het uiteindelijk tweedehands via Amazon.

Hoe selecteer je 80 tuinen in de hele wereld? Monty Don geeft toe dat die selectie maar een momentopname is, en dat hij een jaar vroeger of later waarschijnlijk een heel andere selectie zou maken. Maar laten we daar geen punt van maken. Met 80 tuinen kan je altijd een boeiende kijk op de wereld geven.  En zo werd het een fantastische reis, ontspannend en inspirerend tegelijk.

Ik moet bekennen dat ik Monty Don een geweldige figuur vind. In Engeland is hij wat controversieel. Populair bij het grote publiek, maar te weinig officieel gevormd om in de inner circle ernstig genomen te worden. Zo was er een hele hetze toen hij de Chelsea Flower Show mocht presenteren.

Maar het is een man met een passie voor tuinen - dat kan je niemand kwalijk nemen - en hij heeft een eigen mening. Op televisie houdt hij zich nog wat in, maar in het boek praat hij meer vrijuit. Als hij een tuin maar niets vindt, zal hij ook zeggen waarom en dat is leerrijk.

Hij is bovendien een begenadigd schrijver, met een zo typerend Brits gevoel voor humor. "My massage was, as they say in my part of Herefordshire when confronted with something wholly alien if not frankly hostile, 'something different'...". Soms was het voor mij een hele klus om de nuances uit zijn stellingen te halen, maar vaak is het gewoon genieten van zijn taalgebruik.

Maar ik zou de man oneer aandoen als ik zelf ook geen kritische bedenking bij de reeks zou maken. Blijkbaar levert een hele week voorbereiden en filmen slechts enkele minuten reportage op en soms is dat voor de pracht van de locatie gewoon te weinig. Vaak moet het ook allemaal wat snel gaan, aangepast aan het medium televisie. En dan blijft deze jongen op zijn honger zitten.