dinsdag 15 november 2016

Acer shirasawanum 'Aureum'


Ook bij deze laatste Acer uit mijn nieuwe schaduwborder heb ik moeten vals spelen en een foto op het internet zoeken. Want mijn nieuwe aanwinst is nog petieterig klein, omdat ik zo de aankoopprijs kon drukken. Hij zal echter uitgroeien tot een kleine boom, met een korte stam en een mooie ronde kroon.

Deze Japanse esdoorn werd lange tijd ook onder Acer japonicum gecatalogeerd. Maar de bloemtuilen en vruchten zijn omhoog gericht en dat is een eigenschap van Acer shirasawanum. Dus werd dat door de wetenschappers gecorrigeerd. 

Wat in elk geval meteen opvalt is dat de bladeren minder diep ingesneden zijn. Zij evolueren van goudgeel over groengeel, tot oranje in de herfst. Maar de meeste bladeren worden gewoon meteen bruin in de herfst en verschrompelen dan.  Dat is ook bij mijn nieuwe aanwinst gebeurd.

     

Tot slot : pas altijd goed op als je een Japanse esdoorn snoeit. Deze bomen sluiten niet snel hun wonde, waardoor zij veel sappen kunnen verliezen en uiteindelijk sterven.  Snoei daarom enkel in de winter, als de sapstroom minimaal is.