dinsdag 9 februari 2016

De eerste kriebels ?

Daar sta je dan. Nog steeds aan het wachten op een echte winter. En dan plots schrikken dat de eerste bolletjes hun kop al boven steken ...  Deze krokussen zag ik zondagochtend eerst.

    Mijn instant reactie was stress. Ik krijg mijn winterplanning niet rond. Nog enkele grote snoeiwerken voor de boeg. Maar toen voelde ik kriebels. Nieuw leven! Het gaat weer allemaal beginnen! 

Ik heb meteen mijn ronde door de tuin gemaakt. Van vorig jaar weet ik nog wat ik waar moet zoeken. Zoals de blauwe druifjes en de boshyacinten. Er staat er al één hoog en droog, maar zijn broertjes zien nog maar pas het levenslicht.

     

Zo  kom ik bij de sneeuwklokjes.  En dan het hoekje aan de keuken. Een laatste krokus naast een Helleborus. De rommel op de achtergrond krijg je er gratis bij. 

Toegegeven. Het is allemaal niet zo spectaculair. Niet te vergelijken met de volle zomerborders met vaste planten. Maar wat een heroïek. Die eerste bolletjes, die hun kop boven het maaiveld durven uitsteken.

       

Regen en wind, en zondagochtend even wat zon. Deze kleine profeten kondigen een nieuw begin aan.