dinsdag 12 januari 2016

Jasminum nudiflorum


Dit is alvast de tweede zachte winter op rij. In het begin was ik daar ook niet rouwig om. Want mijn haag van Escallonia is al eens flink geteisterd door de gloeiendhete zomerstart, en ik wilde ze het andere extreem in haar eerste levensjaar toch wel besparen. Maar nu, midden januari, voel ik me er wat schuldig over. Escallonia of niet, die ontregeling van de seizoenen is niet goed. Dat het maar gaat vriezen. Mijn vliesdoek ligt immers klaar...

Ook mijn winterjasmijn is er helemaal klaar voor. Hij lacht wat meewarig met deze temperatuur : deze jongen kan wel wat koude aan. Maar hij is toch zo vrijgevig om ook in een slappe winter het beste van zichzelf te geven. Al enkele weken lang.

Jasminus nudiflorum is een must-have-plant. Ik heb hem ook vorige winter al eens in de bloemetjes gezet op deze pagina. Maar hij verdient door zijn vrijgevigheid zeker een tweede keer mijn aandacht. 

Ren nu naar jouw plantenkweker. Zoek jezelf een op het zuiden gerichte muur. Voeg wat compost toe aan de grond. En zorg ervoor dat je hem wat leidt. Want Jasminum nudiflorum kan zelf niet klimmen.

Winterplezier verzekerd!