dinsdag 2 juni 2015

Clematis patens "The President"



Wie van ons gebruikt de Nederlandse benaming "bosrank"? Clematis is dan ook een echte klassieker. Er zijn wel tegen de 300 soorten. En dat heb ik geweten toen ik die rijke bloeier uit mijn eigen tuin via het internet trachtte te identificeren ... 

"The President", dus. Met zo'n naam schep je wel erg hoge verwachtingen. Maar die overtreft hij elke dag weer.



Er was deze winter kop nog staart aan te krijgen, en daarom heb ik hem enkele weken geleden op zo'n 80 cm boven de grond afgeknipt, samengebonden en met hetzelfde touw aan de overdekking van ons keukenterras bevestigd. Dat is waarschijnlijk niet echt volgens het boekske, maar de eerste scheuten lieten niet lang op zich wachten, en de knoppen volgden al snel erna. 

En vandaag is hij helemaal opengebloeid en doet hij de trage opstart van de Belgische lente vergeten. Zijn bloemen zijn wel 20 cm groot en kleuren genuanceerd violet. Als ik de online-kwekers mag geloven, bloeit hij zo tot augustus door. Of zelfs langer. Ik ben in elk geval benieuwd.




Droogte is de grootste vijand van de Clematis, en daarom moet je goed bij de pinken blijven als je hem tegen een muur of vlak naast een grotere boom plaatst. Daarnaast heeft Clematis graag zon op zijn hoofd, en koele voeten. Vandaar de gewoonte om de wortels af te dekken met bijvoorbeeld potscherven. 

Mijn President staat aan de oostkant van ons huis, en krijgt enkel wat ochtendzon. Daar voelt hij zich duidelijk in zijn sas.