dinsdag 24 maart 2015

Schaduwplanten




Het complete naslagwerk.  Die ondertitel zal wel een beetje overdreven zijn, maar het zijn er wel heel erg veel. Het aanbod aan schaduwplanten is ongezien en hun presentatie nodigt uit om meteen naar de winkel te hollen. Wie wil er na het lezen van dit boek eigenlijk nog zon in zijn tuin?

Met het oog op de schaduwtuin die ik in de komende weken ga ontwerpen, ben ik in dit boek gedoken. En ik ben lange tijd niet meer boven te komen. Het is heel inspirerend en ik had echt geen zin om het weer weg te leggen.

Cor van Gelderen is zelf kweker en schrijft duidelijk met een grote kennis en ervaring (neem zeker ook eens een kijkje op www.esveld.nl). Hij heeft een vlotte pen, een uitgesproken mening en een grote liefde voor schaduwplanten. Alsof dat nog niet voldoende zou zijn, heeft hij ook nog eens de hulp gekregen van Hans Bruckman, die op speelse wijze allerlei wetenswaardigheden heeft toegevoegd. Het resultaat mag er zijn. Een klassieker! Beide auteurs zullen me dan hopelijk ook niet kwalijk nemen dat ik enkele pagina's uit hun boek met jullie deel.

Je krijgt van elke plant de wetenschappelijke en de Nederlandse naam. Daarnaast uiteraard het type schaduw dat de plant wenst, maar ook diens "derde dimensie".

Is het een bodembedekker, vormt hij een kruidlaag, struiklaag of bomenlaag? Want de ene laag creƫert schaduw voor de andere en een goede combinatie van hoogtes is nodig voor het echte tuingevoel.


Van elke plant wordt een goede selectie aan soorten en cultivars gegeven voor een kwaliteitsvolle schaduwtuin.

En zoals eerder gezegd zijn de mooie foto's en vele wetenswaardigheden als een robijnrode kers op de taart.



Mijn persoonlijke favorieten? Ik vrees dat ik bij zo'n overweldigend aanbod geen keuze kan maken, en ben opgelucht dat ik voor mijn ontwerp 200  mag volplanten. Maar enfin, ik ga van mijn hart een steen maken en er twee in the picture zetten: Meconopsis betonicifolia en Sanguinaria canadensis 'Multiplex'. Twee straffe madammen. Zoek ze zeker eens op ...