dinsdag 28 februari 2017

Helleborus snoeien


Ik ben dol op mijn Helleborus orientalis omdat hij heel de winter groen blijft en nu volop in bloei staat.

Maar ik ben nogal voorzichtig als het op snoeien aan komt, altijd weer ongerust dat wat ik wegknip nooit meer terug zal komen. En dus knip ik al jaren een blad links weg en eentje rechts, zonder all the way te gaan.

Tot ik van een bevriende tuinman een opmerking kreeg. Hij keek naar mijn helleborussen en zei : "Je gaat niet veel plezier aan hun bloei hebben, als je niet snel al dat blad wegknipt!" Ik pakte dan maar mijn snoeischaar, maakte van mijn hart een steen, en knipte rigoureus elk blad weg.

We zijn vandaag drie weken verder. De planten staan helemaal in bloei en het nieuwe blad is zich alweer aan het vormen. Had ik me weer voor niets ongerust gemaakt. En niets is zo leuk als jouw planten 'zien' groeien ...