dinsdag 20 december 2016

Garden Design (teNeues)

 


Toen ik een basisopleiding tuinontwerp volgde, stond dit boek op de lectuurlijst. Dus liet ik het plichtsgetrouw onder de Kerstboom leggen, vanwaar het rechtstreeks in de boekenkast belandde. Er was telkens weer een ander boek dat meer mijn aandacht trok. Tot ik plots wat leesvoer nodig had voor korte, vluchtige momenten. Daar leek dit werk me ideaal voor.

Helaas. Mijn vluchtige momenten momenten waren blijkbaar niet vluchtig genoeg voor dit boek. Over de tuinen zelf ga ik me niet te veel uitspreken. Smaak is goesting, zeggen ze hier, en de meeste waren niet mijn goesting. Wat ik de uitgever wel verwijt is dat de foto's haast nooit een volledig beeld geven. En voor de tekst moet je het ook niet doen : je krijgt slechts één alinea uitleg per tuin. In vijf talen, weliswaar.  Maar het was niet mijn bedoeling een vergelijkende taalstudie aan te vatten.

De Kerst komt er weer aan, en als je nog twijfels had voor dat laatste lege plaatsje : niet doen! Ik ga het hier niet in vijf talen herhalen. Lees gewoon mijn vorige tuinboekbesprekingen, daar vind je zeker iets beters tussen.