dinsdag 14 juni 2016

detuinontwerper.be : Project "Desoleil"

  

Een tijdje geleden beloofde ik enkele alternatieve schetsen op dit project. Daar heb ik de voorbije twee weken nog op doorgewerkt en vanavond heb ik dit besproken met de opdrachtgevers. Waarom deze alternatieven? Omdat het nooit kwaad kan om wat meer opties te kennen, voordat je aan de aanleg begint. Zo kan je een gefundeerde keuze maken.

Op de eerste tekening heb ik meer beplanting verwerkt, en een deel van het bestaande terras uitgebroken om de tuin dichter bij het huis te brengen. Je ziet de vaste plantenborder links achteraan op de tekening. Om dit te accentueren, heb ik achter de haagblokken met extra gras gewerkt. De tuin oog veel groener en natuurlijker. Een bestaand terras opbreken is zelden een populair idee, ik ben er nog nooit in geslaagd iemand zo ver te krijgen.

De tweede tekening geeft een alternatief voor het vele hout in het ontwerp. De opdrachtgevers willen links achteraan een proper hoekje, waar ze in de schaduw kunnen zitten. Die schaduw zorgt vandaag voor extra veel mos in het gras, en zo waren we op een houten terras gekomen. Hout sluit mooi aan bij het tuinhuis, heeft een natuurlijke uitstraling en is als halfverharding beter voor de bodem om water te absorberen. Maar het kan ook wat minder en daarom heb ik hier het houten pad, links naast de haagblokken, vervangen door stapstenen en een lage bodembedekker. Ook dat brengt weer meer groen in de tuin. 

De opdrachtgevers waren al akkoord met het eerste ontwerp, dus ik had me de moeite kunnen besparen. Maar zolang het in mijn hoofd blijft draaien, ga ik door. Als uiteindelijk beslist wordt om het bij het eerste idee te houden, dan is dat nog altijd prima. En als de opdrachtgever mee gaat in één van de alternatieven, dan weet ik dat ik dit moet blijven doen. Zoals vandaag. Want we gaan voor de bodembedekker - Vinca minor 'Gertrude Jekyll' - en dat vind ik toch wel prettig.