dinsdag 11 juli 2017

Tuinen van nu



Volop vakantie en dan heeft een mens al eens meer tijd om een goed boek te lezen. Dit tuinboek van Jacqueline van der Kloet lag al enkele maanden op de plank, en het is een must read voor al wie de stap naar bloembollen nog moet zetten.

Zelf hoor ik daar jammer genoeg ook bij. Mijn eigen tuin is nog volop in aanleg. Het heeft geen zin om bloembollen in de grond te stoppen, als je er later nog met de schop in moet. En omdat mijn tuin in feite de proefbuis is voor veel ideeën die ik bij klanten implementeer, ben ik ook bij hen nog niet structureel aan bloembollen toegekomen.

Jacqueline van de Kloet is een autoriteit in bloembollenland. Niet enkel in Nederland, maar ver daarbuiten. Een groot deel van dit boek behandelt tuinen die reeds aangelegd waren, en die zij rijkelijk heeft aangevuld met bloembollen. Dat deed zij op vraag van het Internationaal Bloembollen Centrum, en in nauw overleg met de tuineigenaars. Het resultaat is altijd weer bijzonder en toont aan dat bloembollen jouw tuinseizoen gevoelig kunnen vervroegen.

Tussen elke tuinbespreking in snijdt Jacqueline een specifiek onderwerp aan waar zij dan dieper op inzoomt. Ze bespreekt kleuren, structuren, borders, onderbeplanting en ook heel wat praktische zaken. En dan heeft ze echt heel wat zinnigs te vertellen. Ze doet dat bevattelijk en inspirerend.

De laatste twee hoofdstukken (over de Nationale Vasteplantentuin in Appeltern en de Floriade 2012 in Venlo) vond ik persoonlijk wat overbodig. De rest van het boek daarentegen verdient een mooie plaats op jouw boekenplank!